Milyen a keresztény vállalkozó?

2014. május 28. 18:34

Keresztény vállalkozóként is szembesítenünk kell magunkat lelkiismeretünkkel, a szeretetre vonatkozó jézusi tanítással.

2014. május 28. 18:34
Érme Háló

„Az ÉrMeháló.hu körkérdésére (egyelőre) az alábbi nyolc válasz érkezett, mindegyik válaszadó az ÉrMe Üzleti Hálózat valamelyik szerveződésének tagja. Ha valamiképpen összegezni szeretnénk a visszajelzéseket, akkor azt mondhatjuk, hogy tagjaink alapvetően három szinten fogalmazták meg a keresztény vállalkozóval szembeni elvárásokat; ezek természetesen nem nagyon értelmezhetők egymástól függetlenül, inkább valamiképpen egymásra épülnek.

 
1. Az elvárások első csoportja az általános vállalkozói tisztességgel függ össze. Tartsuk be a törvényes kereteket, ne trükközzünk, ne ügyeskedjünk mások rovására, hosszú távon próbáljunk sikeresek lenni.
 
2. Az elvárások másik csoportja az emberi kapcsolatokkal hozható összefüggésbe: vegyük figyelembe embertársaink igényeit, azokét is, akikkel üzleti, illetve munkatársi kapcsolatba kerülünk. Emberi kapcsolataink tekintetében folytassunk erkölcsös életvitelt, a magánéletben éppúgy, mint az üzleti és munkakapcsolatokban.
 
3. Az elvárások harmadik szintje egyfajta tudatossággal kapcsolatos: keresztény vállalkozóként is szembesítenünk kell magunkat lelkiismeretünkkel, a szeretetre vonatkozó jézusi tanítással. Nem biztos, hogy ebből minden helyzetre érvényes szabálylista fogalmazható meg, de a folyamatos mérlegelés és lelkiismeretvizsgálat mindenképpen kötelesség.”
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 3 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
kgyula
2014. június 02. 15:33
Az édesapám a harmincas években egy lakberendező vállalkozó segédje volt, és meglehetős rálátással rendelkezett a vállalkozás ügyeire. Amikor a válság idején kezdett rosszabbul menni a cégnek, sok volt a kintlévőség, megkérdezte a mestert, miért nem lép fel határozottabban az adósokkal szemben a tartozások behajtása érdekébnen. A mester válasza a következő volt: "Nézd fiam, most a válság miatt úgyis hiába követelnén a pénzem, nem tudnak teljesíteni. Az adósok egy része nem fogja túlélni a válságot, tönkremegy, tőlük később is hiába várnám a teljesítést; ezeket a követeléseket leírom. Akik viszont túlélik, azok többsége amikor már teheti, megadja a tartozást, és továbbra is üzletfelem lesz, mert emlékezni fog rá, hogy belátással voltam, amikor bajban volt. És persze lesznek olyanok is, akik akkor sem adják meg, amikor már tehetnék; hát majd őket fogom perelni." Mondhatnánk, lám ilyen a keresztény üzletember. A két beszélgető közül viszont csak az apám volt keresztény. A mester ugyanis zsidó volt. Szóval hagyjuk már ezeket a hivalkodó, másokkal szembeni különbözőséget, vagy inkább: különb minőséget hangsúlyozó öncímkézéseket (keresztény orvos, keresztény üzletember, keresztény újságíró, stb.), mert visszataszító, és Jézusnak a farizeusról meg a vámszedőről szóló példázatát juttatja az ember eszébe. A kódolt jelentése pedig egyenesen undorító, mert lényegében azt jelenti ilyen összefüggésben a "keresztény", hogy "nem zsidó". (Nem tudom megérteni, miért rohad még mindig bizonyos rétegek gondolkodása...) Hogy milyen legyen egy üzletember? Legyen tisztességes. Ennyi.
Vértes László
2014. május 29. 13:58
Ebben van is valami, meg nincs is. Az üzleti élet jó néhány olyan elemet tartalmaz, ami rázós keresztény szempontból. Ezeket összeegyeztetni nem kis feladat, és érdemes róla beszélni. Pl.: a kereskedelem alaptörvénye, hogy olcsón végy, és drágán add. A kereskedő a termelőnek elmagyarázza, mennyire értéktelen vacak az áru, hogy olcsóbban vehesse meg. A vevőnek elmagyarázza, mennyire fantasztikus, értékes az áru, hogy drágábban tudja eladni. Más szóval, a kereskedő össze-vissza hazudik. Ha a világ egyszerűen működne, a hazug kereskedő rövid távon tönkremenne, mert a fogyasztó megkeresné az erkölcsös kereskedőt. A világ bonyolultan működik, mert a fogyasztó az olcsóbb árut keresi, és a taktikusan hazug kereskedő nem csak rövid, hanem hosszú távon is sikeresebb lesz - látszólag, mondom én, de ez hosszabb kifejtést igényel. Ez csak egy a számos példa közül, ami indokolja, hogy megkülönböztessük a "általános" vállalkozót a keresztény vállalkozótól. Szintén hosszú téma, hogy ez mit jelent a gyakorlatban, a lényeg, hogy "megér egy misét".
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!